Variabele: Artikel ven de sanctie
Een verbetering voorstellenNaam
Artikel ven de sanctie
Afkorting
Artikel
Thema
Activering van de werkloze, Sancties
Definitie/omschrijving
Duidt de reden aan waarom en voor hoelang de uitkering van een uitkeringsgerechtigde ingetrokken worden.
Zie bijlage voor een overzicht van de activering van het zoekgedrag naar werk door werklozen.
Bron
Instelling
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
Geldigheidsperiode
01/01/2016 - ∞
Meetniveau
NominaalBijzonderheden/opmerkingen
/
Internationale compatibiliteit
/
Code | Betekenis | Geldigheidsperiode | Opmerkingen |
---|---|---|---|
130B2 | Gesprek 2-AN-verminderde uitk. 4m | 01/01/2016 - ∞ | |
130B3 | Gesprek 2-AN-verminderde uitk. 6m | 01/01/2016 - ∞ | |
130B4 | Gesprek 3-AN-verminderde uitk. 6m | 01/01/2016 - ∞ | |
1531 | Onjuiste/onvolledige verklaring of een verplichte verklaring niet of te laat afgelegd | 01/01/2016 - ∞ | |
1532 | Idem 153,1 maar op basis van de verklaring werd de code werknemer met gezinslast of alleenwonende onterecht toegekend | 01/01/2016 - ∞ | |
1533 | Idem 153,1 of 153,2, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
1541 | Onrechtmatige stempel | 01/01/2016 - ∞ | |
1542 | Onrechtmatige stempel, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
1543 | Misbruik controlekaart met kwade trouw | 01/01/2016 - ∞ | |
1544 | Misbruik controlekaart met kwade trouw, herhaling | 01/04/2016 - ∞ | |
1552 | Uitsluiting herhaling opmaken van onjuiste stukken of vals stempelmerk | 01/10/2018 - ∞ | |
15511 | Opmaken van onjuiste stukken | 01/07/2019 - ∞ | |
15512 | Vals stempelmerk | 01/01/2016 - ∞ | |
52,D | Afdanking om billijke redenen (dienstbetrekking / stage) | 01/01/2016 - ∞ | |
52,DB | Afdanking om billijke redenen beroepsopleiding | 01/01/2016 - ∞ | |
52,DW | Afdanking om billijke redenen DAC, BTK, GESCO, IBF, project prime of tewerkst. in het kader van een progr. ter bevordering van de werkgelegenheid in de niet-commerc. sector in het Vlaams Gewest | 01/10/2016 - ∞ | |
52,DX | Afdanking om billijke redenen PWA | 01/07/2017 - ∞ | |
52,E | Afdanking om billijke redenen dienstbetrekking / stage (wachtuitkeringen) | 01/01/2016 - ∞ | |
52,EB | Afdanking om billijke redenen beroepsopleiding (inschakelingsuitkeringen) | 01/07/2019 - ∞ | |
52,F | Afdanking om billijke redenen dienstbetrekking / stage, 1ste herhaling | 01/07/2019 - ∞ | |
52,FB | Afdanking om billijke redenen beroepsopleiding, 1e herhaling | 01/10/2018 - ∞ | |
52,G | Afdanking om billijke redenen dienstbetrekking / stage, 2de herhaling | 01/04/2016 - ∞ | |
52,GB | Afdanking om billijke redenen beroepsopleiding, 2de herhaling | 01/04/2017 - ∞ | |
52BIS,A | Gewone vrijwillige werkverlating / stage | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,AB | Gewone stopzetting beroepsopleiding | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,AW | Gewone werkverlating DAC, BTK, GESCO, IBF, project prime of tewerkst. in het kader van een progr. ter bevordering van de werkgelegenheid in de niet-commerc. sector in het Vlaams Gewest | 01/10/2017 - ∞ | |
52BIS,B | Vrijwillige werkverlating / stage met opzet | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,BB | Stopzetting beroepsopleiding met opzet | 01/04/2016 - ∞ | |
52BIS,C | Vrijwillige werkverlating / stage, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,CB | Stopzetting beroepsopleiding, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,H | Werkweigering of weigering stage | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,HB | Weigering beroepsopleiding | 01/04/2016 - ∞ | |
52BIS,J | Werkweigering of weigering stage met opzet | 01/04/2016 - ∞ | |
52BIS,JB | Weigering beroepsopleiding met opzet | 01/04/2016 - ∞ | |
52BIS,K | Werkweigering of weigering stage, herhaling | 01/04/2016 - ∞ | |
52BIS,L | Niet-aanmelding bij een werkgever | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,M | Niet-aanmelding bij een werkgever met opzet | 01/04/2016 - ∞ | |
52BIS,N | Niet-aanmelding bij een werkgever, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,P | Niet-aanmelding bij een plaatsingsdienst of dienst beroepsopleiding | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,Q | Niet-aanmelding bij een plaatsingsdienst of dienst beroepsopleiding, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,R | Weigering deelname aan een inschakelingsparcours | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,S | Stopzetting of mislukking van een inschakelingsparcours | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,T | Stopzetting of mislukking van een inschakelingsparcours, herhaling | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,U | Weigering outplacement | 01/01/2016 - ∞ | |
52BIS,V | Weigering inschrijving tewerkstellingscel | 01/07/2019 - ∞ | |
52BIS,W | Afwezigheid aanvraag outplacement | 01/01/2016 - ∞ | |
54 | Werkverlating om een andere dienstbetrekking uit te oefenen (4 weken) | 01/01/2016 - ∞ | |
56&2 | Uitsluiting art 56, §2 door de Gewesten in geval van onbeschikbaarheid | 01/04/2016 - ∞ | |
56,B | Subjectieve onbeschikbaarheid die niet spontaan door de werkloze werd verklaard | 01/01/2016 - ∞ | |
56,C | Objectieve onbeschikbaarheid vastgesteld door het WB | 01/01/2016 - ∞ | |
58 | Inschrijving als werkzoekende volledige werkloosheid | 01/01/2016 - ∞ | |
58&1 | Uitsluiting art 58, §1 door de Gewesten in geval van schrapping als werkzoekende | 01/01/2016 - ∞ | |
589&11,Y | Dispo Gewest - 1ste neg. Eval. - Verwittiging | 01/01/2016 - ∞ | |
589&121 | Dispo Gewest - 1ste neg. Eval. - Vermind. uitk. tot leefloon 4 à 10 weken | 01/04/2016 - ∞ | |
589&122 | Dispo Gewest -1ste neg. Eval. - Schorsing 4 à 10 weken | 01/04/2016 - ∞ | |
589&211 | Dispo Gewest - 2de neg. Eval. - Vermind. uitk. tot leefloon 13 weken | 01/04/2016 - ∞ | |
589&212 | Dispo Gewest -1ste neg. Eval. - Schorsing 13 weken | 01/04/2016 - ∞ | |
589&311 | Dispo Gewest - 3de neg. Eval. - Vermind. uitk. tot leefloon 26 weken | 01/04/2016 - ∞ | |
589&311,V | Dispo Gewest - 3de neg. Eval. - Vermind. uitk. tot leefloon 26 weken + uits | 01/04/2016 - ∞ | |
589&312 | Dispo Gewest - 3de neg. Eval. - Verlies van het recht op uitkeringen | 01/04/2016 - ∞ | |
59,4/3 | DISPO "W" - negat. 2de evaluatie: uitsluiting 6m | 01/01/2016 - ∞ | |
59,5/2 | DISPO "W" - herzien. afgewezen: verlenging uitsluiting 59,4/3 met 6m | 01/01/2016 - ∞ | |
5951 | Gesprek 2-W-beperkte schorsing 4m | 01/01/2016 - ∞ | |
5952 | Gesprek 2-B-beperkte schorsing 4m | 01/01/2016 - ∞ | |
5954 | Gesprek 2-B-uitsluiting | 01/01/2016 - ∞ | |
5961 | Gesprek 3-W-uitsluiting | 01/01/2016 - ∞ | |
5962 | Gesprek 3-B-uitsluiting | 01/01/2016 - ∞ | |
59B,10 | Vrijwillige verzaking 6 maanden | 01/01/2016 - ∞ | |
70 | Afwezig bij oproeping werkloosheidsbureau | 01/01/2016 - ∞ | |
701 | Ongekend Adres | 01/04/2016 - ∞ | |
70,1J | Geen gevolg aan de vraag naar informatie - Dispo Jongeren | 01/01/2016 - ∞ | |
702 | Gesprek 1: Afwezig | 01/01/2016 - ∞ | |
70,2J | Afwezig bij evaluatiegesprek op vraag van jongere | 01/01/2016 - ∞ | |
703 | Gesprek 2: Afwezig | 01/01/2016 - ∞ | |
70,3J | Afwezig bij definitief evaluatiegesprek | 01/01/2016 - ∞ | |
705 | Geen reactie opmaken contract na gesprek 1 | 01/01/2016 - ∞ | |
O155,1,1 | Opmaken van onjuiste stukken, feit na 30.09.2006 | 01/01/2016 - ∞ | |
O155,1,2 | Vals stempelmerk, feit na 30.09.2006 | 01/01/2016 - ∞ | |
O155,2 | Opmaken van onjuiste stukken of vals stempelmerk, feit na 30.09.2006, herhaling | 01/04/2016 - ∞ |
De activering van het zoeken naar werk door de werklozen
Sinds 2004 bestaat er in België een plan voor de activering van het zoeken naar werk. Dit houdt in dat de RVA procedures heeft ingevoerd voor de systematische opvolging van de manieren van werk zoeken door langdurig werklozen. Het begrip “langdurig” houdt een werkloosheid in van langer dan 7 maanden voor personen onder de 25 jaar en van langer dan 13 maanden voor 25-plussers. Alle langdurig werklozen ontvangen een brief waarin hun plichten worden beschreven, en indien ze ongeveer 8 maanden later nog steeds werkloos zijn, zullen ze voor een gesprek worden uitgenodigd met als doel het evalueren van de inspanningen die ze hebben geleverd om een betrekking te vinden.
Als de RVA na dit eerste gesprek oordeelt dat de persoon voldoende inspanningen heeft geleverd om een betrekking te zoeken (bewijs van de inspanningen), zal hij de volgende 16 maanden niet meer op gesprek moeten komen. Als hij niet voldoende inspanningen heeft geleverd, wordt er met de werkloze een actieplan uitgewerkt waarin de verschillende acties worden beschreven die moeten worden ondernomen. De afwezigheid van de werkloze op dit eerste gesprek zal ertoe leiden dat de uitkeringen worden geschorst tot de werkloze op het gesprek aanwezig is.
De personen met een actieplan worden 4 maanden later op een tweede gesprek uitgenodigd. Als het resultaat positief is, zal de werkloze gedurende een periode van 12 maanden niet meer op gesprek moeten komen. Bij een negatief resultaat is er een sanctie (de uitkeringen worden tijdelijk geschorst) en wordt er een nieuw actieplan opgemaakt. De afwezigheid op dit gesprek wordt ook gesanctioneerd. De personen met een actieplan worden 4 maanden later opnieuw op een derde gesprek uitgenodigd. Als het resultaat positief is, zal de werkloze gedurende een periode van 12 maanden niet meer op gesprek moeten komen. Bij een negatief resultaat worden de uitkeringen voor een bepaalde duur geschorst.
Alvorens dit plan werd ingevoerd, was de schorsing van de uitkeringen via de toepassing van artikel 80 van de werkloosheidsreglementering, die sinds 1992 van kracht is, van toepassing op de werklozen wiens werkloosheidsduur als abnormaal lang werd beschouwd t.o.v. de vastgestelde gemiddelde duur voor eenzelfde regio, eenzelfde leeftijdsklasse en eenzelfde geslacht. Gezien de regels inzake het minimumloon die moeten worden gerespecteerd, ontsnapten in de praktijk de alleenstaanden en de gezinshoofden aan de toepassing van artikel 80 en waren het voornamelijk de alleenstaande vrouwen op wie het artikel werd toegepast.
De invoering van het Activeringsplan ging gepaard met de schorsing van artikel 80, wat erop neerkomt dat er een bron van discriminatie werd afgeschaft. Aangezien geen enkele categorie van werklozen hier nog aan kan ontsnappen, vrezen sommigen dat het aantal gesanctioneerde personen zal toenemen.
De hieronder beschreven procedure draagt de naam DISPO. Deze procedure neemt verschillende vormen aan in functie van de doelgroep. We maken een onderscheid tussen de klassieke DISPO-sancties (vermindering, schorsing, uitsluiting) , de DISPO W (enkel voor mensen die een inschakelingsuitkering genoten) en de DISPO J (jonge werkzoekenden die geen uitkering ontvangen). Deze procedure is sinds 2016 niet langer van toepassing, gegeven dat een deel van deze materie geregionaliseerd is.
Als gevolg van de Zesde Staatshervorming is de RVA niet langer bevoegd is voor de controle van de beschikbaarheid van de werklozen. De gewesten zijn hiervoor verantwoordelijk, hoewel de RVA de uitbetalingen nog uitvoert wat verklaart waarom een federale instelling nog steeds beschikt over gegevens van de regio’s. We maken voortaan een onderscheid tussen de actieve beschikbaarheid (gelinkt aan vrijwillige werkloosheid), de passieve beschikbaarheid en de objectieve beschikbaarheid (uitsluiting op basis van oude artikels). De procedure die het mogelijk maakte om langdurig werklozen te sanctioneren is niet vervangen, maar bestaat eenvoudigweg niet langer.